שאלות ותשובות בנושא קורונה

רופא מחזיק בדיקת קורונה בידו הימנית

מהי מגפת הקורונה?

המגפה הנקראת קורונה (Coronavirus או COVID-19) היא מגפה שהגיעה לתפוצה עולמית ומתמשכת גם בהווה. מקור המחלה הוא נגיף (וירוס) הנקרא SARS-CoV-2, אשר הועבר מבעלי חיים לבני אדם. נגיף הקורונה התגלה לראשונה בסין בעיר ווהאן אשר במחוז חוביי, לאחר דיווחים על מקרים רבים של חולים בדלקת ריאות אשר לכאורה אינה ממקור חיידקי ואינה מגיבה לטיפול אנטיביוטי. המגפה אובחנה לראשונה בדצמבר 2019 והחלה להתפשט בצורה מהירה ברחבי העולם כשלושה חודשים לאחר מכן, בפברואר 2020. ברוב מדינות העולם הונהגה מדיניות של סגר בהיקף זה או אחר והייתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית שמעל ל2.5 מיליארד בני אדם, שהם כשליש מהאנושות נדרשו להישאר בביתם בתנאי הסגר. נוסף למחיר הגבוה בחיי אדם אשר גבתה הקורונה ועדיין גובה, למגפה השלכות חמורות על הכלכלות המקומיות של כל מדינה ועל הכלכלה העולמית.

מהו נגיף (וירוס) קורונה?

גורם המחלה הוא הנגיף Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (בקיצור SARS-CoV-2) . ישנן השערות שלראשונה הודבקו בני אדם בנגיף מעטלפים שהיו נגועים. ככל הידוע הנגיף יכול לעבור מאדם לאדם בהדבקה טיפתית משמע נתז נשימתי הנגרם על ידי שיעול התעטשות או הפרשת גוף כלשהי יכול לשאת את המטען הגנטי של הנגיף ולהדביק אדם בריא. נמצא כי לנגיף הקורונה עמידות מסוימת כאשר טיפה הנושאת אותו מגיע אל משטחים מחוץ לגוף החולה, עמידות זו מקנה לנגיף את היכולת להדביק בני אדם בריאים גם ללא מגע ישיר עם החולה.

מהו נגיף קורונה COVID-19?

השם קורונה מגיע מהשפה הלאטינית ופירושו כתר, הנגיף COVID-19 משתייך למשפחה של נגיפים המאופיינים בצורה זו. המספר 19 המתווסף לשם מתייחס לנגיף מתת משפחת נגיפי הקורונה שהתפרץ בשנת 2019 וגרם למגיפה הנוכחית.

מהו נגיף ומה ההבדל בין מחלה ממקור חיידקי למקור ויראלי?

נגיף בהגדרתו הוא טפיל אשר תלוי בתא חי לשם התרבות. הנגיף עצמו אינו גוף חי בעצמו ובכך הוא שונה מחיידקים. המילה וירוס VIRUS מקורה בלטינית ומשמעותה רעל. למרות שהנגיף אינו מוגדר כחי עקב היותו חסר מבנה של תא, הוא נושא מטען גנטי על גבי מבנה סלילי או דו סלילי של DNA ולפעמים RNA. מחלות שמקורן בחיידקים או מחלות בקטריאליות לרוב יכולות להיות מטופלות באמצעים אנטיביוטיים, לרוב טיפול תרופתי אשר מחסל את תאי החיידקים ומסייע למערכת החיסון בסילוק גורם המחלה. כאשר מדובר במחלה נגיפית לחומרים אנטיביוטיים אין אפשרות לחסל את מקור המחלה היות והנגיף אינו חי מלכתחילה ולכן אינו יכול למות.

כיצד בני אדם נדבקים בוירוסים?

בתחום האפידמיולוגיה הויראלית מבחינים בין מספר צורות של הדבקה:

העברה אנכית

זוהי העברה של הוירוס מהאם אל בנה.

העברה אופקית

שבה עובר נגיף מאדם אחד לשני. הצורה הנפוצה יותר של הדבקה היא העברה אופקית, ישנן צורות שונות בהן עשויה הדבק מסוג זה להתבצע:
  • מגע עם נוזלי גוף (למשל בעקבות פעילות מינית)
  • כתוצאה מצריכת מזון או מים מזוהמים
  • שאיפת נגיפים
  • הדבקה יכולה להתרחש גם באמצעות גורם חיצוני (למשל יתושים)
עמידות הוירוס לסביבות שונות מאפשרות לו צורות הדבקה מגוונות בהתאם. קצב ההידבקות בנגיף תלוי רבות בצפיפות האוכלוסין באזור בו התרחשה ההתפרצות. לגורמים אחרים כמו רמת התברואה ומזג האוויר השפעה משלהם על מהירות ההדבקה וכן גם לטיבה של מערכת הבריאות אשר מתמודדת עם ההתפרצות.

איך להימנע מהדבקה?

רצוי להימנע משהייה במקומות סגורים צפופים אשר אינם מאווררים. במקרים בהם אין ברירה וחייבים לשהות במרחב המשותף לבני אדם אחרים והמקום אינו מאפשר איוורור ופתיחת חלונות יש לצמצם את זמן השהייה באותו מרחב עד כמה שניתן ולכסות את הפה והאף(רצוי בעזרת מסיכה המיועדת לכך). בנוסף יש להקפיד על שמירת הגיינה ולשטוף ידיים לעיתים קרובות.

להזמנת בדיקה לפני טיסה השאירו פרטים או התקשרו

037724223

איך הקורונה עוברת?

נגיף הקורונה מועבר בהדבקה אופקית האמצעות הדבקה טיפתית, נתזים המופקים ממערכת הנשימה נושאים את הנגיף אשר ביכולתו לשרוד על משטחים והדביק את מי שבא במגע עם אותם משטחים.

האם יש סיכון בצריכת מוצרים סיניים?

צריכתם של מוצרים מסין נחשבת לבטוחה, הדבקה טיפתית אינה מסכנת משלוחים של סחורות. היה חשד להדבקה דרך סחורות בניו זילנד אך טרם הוכח כנכון.

האם המחלה מתפרצת מיד לאחר ההדבקה?

בין מועד ההדבקה ועד להתפרצות המחלה ישנו פרק זמן הנדרש ל"דגירה", לרוב במשך הדגירה החולים שנדבקו לא יחוו תסמינים כלשהם. לרוב אורכת תקופת הדגירה כשבועיים במקרים נדירים תמשך הדגירה מעל לשלושה שבועות או פחות משבוע, אך במרבית המקרים כשבועיים לאחר ההדבקה יחלו התסמינים לתת בחולה את אותותיהם.

מה הם תסמיני המחלה? (איך הקורונה מרגישה?)

אצל חולים אשר התפרצה המחלה ניתן להבחין במגוון רחב של תסמינים, מערכות שונות עשויות להיפגע כל אחת בדרכה וישנם תסמינים שכיחים יותר או פחות.

בין התסמינים הנפוצים יותר ניתן למנות :

  • הביטוי הנפוץ ביותר להתפרצות המחלה הוא עלייה בחום הגוף.
  • מערכת הנשימה היא המועדת ביותר לפגיעה ועובדה זו באה לידי ביטוי בקוצר נשימה, שיעול והצטננות.
  • תסמינים ראשוניים אלו של מערכת הנשימה עלולים להתפתח לכדי אי ספיקה נשימתית ואף דלקת ריאות.
  • במקרים מסוימים יופיעו תסמינים של אובדן חוש הטעם והריח.
  • כאשר מערכת העיכול נפגעת גם היא מהוירוס הפגיעה תבוא לידי ביטוי בצורה של שלשולים וכאבי בטן.

עד כמה עלולה להיות מחלת הקורונה חמורה?

משך ההחלמה מנגיף הקורונה משתנה בין חולה לחולה, אז עד כמה היא חמורה?

על פי נתונים מרחבי העולם שיעור הקטלניות של המחלה הוא כ3.5 אחוז.

בנוסף לתסמינים הנפוצים ניתן למנות מספר תחלואות העלולות להיגרם מהתסמינים הראשוניים כמו אי ספיקה נשימתית המצריכה מכונת הנשמה. ידוע גם על מספר תסמינים פחות שכיחים הגורמים נזקים חמורים מאוד וחלק מנזקים אלו עלול להיות בלתי הפיך.

כאשר המוח הוא זה שנפגע מהנגיף מופיעים במקרים מסוימים תסמינים כמו ירידה בתפקוד הקוגניטיבי, הזיות ותחושת בלבול, זאת בנוסף לחרדות ודיכאון המלוות את האשפוז הממושך גם אצל חולים אשר הנגיף לא פגע ישירות במוחם, ביטויים מסוג זה של המחלה עלולים אף להאריך את תקופת ההחלמה.

ישנם תחלואות אף יותר חמורות כמו שבץ מוחי ודלקת קרום המוח הנגרמות מהתפרצות המחלה.

ישנם מקרים בהם פוגע הנגיף במערכת כלי הדם והלב.

סיבוך נוסף הוא אי-ספיקת כליות.

כמה זמן לוקח להחלים מקורונה?

בעוד שבמרבית המקרים מדווחת החלמה בטווח זמן של שבועיים מרגע הופעת התסמינים, ישנם מקרים בהם נמשכים תסמיני המחלה מספר שבועות ולפעמים אף מספר חודשים אחר כך.
האם ישנם סיבוכים הממשיכים לאחר ההחלמה מהתפרצות הנגיף?

תסמינים כמו חולשה כללית וכאבי שרירים ושינויים בחוש הטעם דווחו גם בקרב נדבקים אשר החלימו מהמחלה. בקרב גברים עלולה להיות פגיעה בפוריות ואילו אצל נשים הרות היו מקרים של פגיעה בעובר.

בדיקות לגילוי הנגיף.

מתי להיבדק לקורונה?

אנשים הנמצאים בבידוד עקב חשיפה לחולה או עקב הגעה מחו"ל, זאת במקרה של הופעת תסמינים אופיינים למחלה.

במקרה בו אחד מבני הבית הוא חולה מאומת מומלץ להיבדק גם ללא הופעת התסמינים האופייניים לקורונה. לבדיקה סופר מהירה לקורונה לחץ כאן.

אנשים שמפתחים תסמינים המזוהים עם המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה החדש, זאת גם במקרה ולא הייתה חשיפה לחולה מאומת. במקרים כאלו יש להתייעץ טלפונית עם הרופא המטפל או עם מוקד הקופה המבטחת את החולה.

ביצוע הבדיקות מותנה במשאבים מוגבלים ולכן נכון לעכשיו אין המלצה להיבדק בהעדר תסמינים המזוהים עם המחלה למעט המקרים שצוינו לעיל. תוצאות הבדיקה אינן מספקות הבטחה. מקרים בהם התוצאה שלילית רלוונטים רק למועד ביצוע הבדיקה ואינם מבטיחים התפתחות של המחלה לאחר הבדיקה. תוצאות חיוביות עלולות להתקבל גם אצל אדם שאינו לוקה במחלה (שלילי שגוי).

אילו תסמינים מצריכים בדיקה לגילוי קורונה?

התסמינים הראשונים המחייבים בדיקה גם אם לא ידועה חשיפה על ידי מגע עם חולה מאומת הם:

  • במקרה של חום גבוה (הכוונה ל – 38 מעלות ומעלה).
  • תסמינים במערכת הנשימה: שיעול, קוצר נשימה נזלת (כאשר לא מדובר בתסמין בודד של נזלת).
  • כאבי גרון.
  • שינויים בחוש הטעם והריח.
  • כאבי שרירים.

אילו סוגי בדיקות ניתן לעבור ומה הם ההבדלים בין סוגי הבדיקות?

הבדיקה הנפוצה אליה תופנו לרוב על ידי הרופא המטפל או קופת החולים היא בדיקה הקרויה Quantitative polymerase chain reaction או בקיצור- qPCR.  זוהי בדיקה המבוססת על שיטה שפותחה עוד בשנות השמונים המוקדמות של המאה שעברה, ביכולתה של בדיקה זו לזהות נוכחות של החומר הגנטי של הנגיף בריריות האף והלוע. הדגימה נלקחת באמצעות מטוש והבדיקה עצמה מתבצעת במעבדה. הבדיקה נחשבת יעילה באופן יחסי ומסוגלת לספק תוצאה נכונה למועד נטילת הדגימה. הבדיקה מצריכה משאבים רבים הצוות הנדרש לנטילת הדגימה וצוות המעבדה הם משאב אנושי מוגבל כמו כן האמצעים עצמם אינם הכוללים את המטושים והציוד המעבדתי אינם בלתי מוגבלים ולכן בעקבות הדרישה העולמית המוגברת עקב מגפת הקורונה מהווים המשאבים המוגבלים לביצוע בדיקה זו חיסרון.

בדיקה מסוג אחר היא הבדיקה הסרולוגית, "סרום" פירושו נסיוב הדם ובדיקה זו פועלת על ידי זיהוי נוגדנים בדם הנבדק. בדיקה סרולוגית מצריכה דגימת דם והאבחון מתבצע במעבדה סרולוגית. באמצעות בדיקה מסוג זה ניתן להבחין בין מחלה פעילה לבין הדבקות קודמת, נוכחות של נוגדנים מסוג IgM פירושם הדבקה פעילה, בעוד שנוכחות של נוגדנים מסוג IgG פירושם הדבקה קודמת.

בנוסף לשתי בדיקות אלה ישנן עוד סוגים אחרים חלקן עדיין בפיתוח וחלקן כבר בשימוש אך יעילותן של הבדיקות החדשות עדיין מוטלת בספק ולמרות שלכאורה ביכולתן של בדיקות מסוימות לספק תשובה בטווח זמן קצר יותר לא נכנסו בדיקות אלו לשימוש רחב באוכלוסייה הנבדקת.

איך להיבדק אם אני בבידוד?

במקרים בהם יש צורך לבצע בדיקת קורונה לאדם אשר מוגבל בבידוד או אדם שאינו יכול מכל סיבה אחרת להגיע עצמאית לשם נטילת הדגימה, צוות רפואי מוגן יגיע עד לביתו או למקום בו הוא שוהה בבידוד ויבצע את הבדיקה במקום.

כיצד מנוסחות תוצאות הבדיקה?

לאחר בדיקת המדגם במעבדה עשויות לחזור התשובות הבאות:

תשובה חיובית

תשובה זו ניתנת לאחר שנמצאו סימנים בדגימה לנוכחות הנגיף ולכן הפירוש הוא שהייתה הדבקה.

תשובה על גבול החיובי

אי הוודאות הגורמת לקבלת תשובה מסוג זה עשויה לנבוע מדיגום לא תקין או מטעות במהלך בחינת המדגם במעבדה. מבחינתו של הנבדק שקיבל תשובה מסוג זה פירוש הדבר שיש צורך בבדיקה חוזרת בתוך פרק זמן של שלושה ימים מקבלת התשובה.

תשובה שלילית

תשובה זו מעידה שטרם מועד נטילת הדגימה לא חלה הידבקות. חשוב לזכור שתשובה מסוג זה אינה פוטרת את הנבדק מהשלמת 14 ימי הבידוד אשר חייב בהם על פי חוק כל אדם אשר בא במגע עם חולה מאומת.

נמצאתי חיובי לקורונה, מה לעשות?

אדם אשר התקבלה תשובה חיובית לתוצאות בדיקה שלו מחויב להיכנס לבידוד למשך 14 ימים לפחות, תריסר ימים לאחר נטילת הדגימה הראשונה יוכל לעבור דיגום חוזר, במקרה שגם בדיגום החוזר תתקבל תשובה חיובית ימשיך אותו אדם להיבדק אחת לשלושה ימים עד לקבלת שתי תשובות שליליות.  זאת בהנחה שאינו סובל מתסמיני המחלה. היה והופיעו תסמיני המחלה יאלץ הנבדק להישאר בבידוד עד להחלמה מלאה.

האם נדרש צום לפני הבדיקה?

אין צורך בצום לפני נטילת הדגימה.

כמה זמן אורכת הבדיקה עצמה?

נטילת הדגימה אורכת כשתי דקות.

איך נעשית הבדיקה?

על פי רוב מדובר בבדיקה מסוג PCR אשר נדגמת באמצעות מטוש (מקלון שבקצהו צמר גפן), לאחר נטילתה תשלח הדגימה למעבדה.

האם הבדיקות נעשות באופן סטרילי ובטוח?

במרחב בו מתבצעת הדגימה נשמרת רמת סטריליות גבוהה והצוות המבצע מוגן על ידי חליפות מגן.

האם בדיקת קורונה כואבת?

בדיקה מסוג PCR הנדגמת באמצעות מטוש אינה מלווה בכאב כלל.

דגימת דם לשם בדיקה סרולוגית מצריכה דקירה קלה.

האם בדיקת קורונה מדוייקת?

רמת האמינות של תוצאות הבדיקה משתנה בהתאם לגורמים רבים, בהם תנאי נטילת הדגימה והתנאים אשר חלים על הצוות והציוד במעבדה.

בעוד שלבדיקה מסוג PCR קיימת מוגבלות מסוימת ברמת האמינות ובנוסף לא ניתן לזהות הדבקה שהתרחשה בסמוך לזמן הבדיקה או אצל חולים שהחלימו. בדיקת הדם נחשבת מעט יותר אמינה ומסוגלת לזהות גם הדבקות אצל חולים שהחלימו. הבדיקה המדוייקת ביותר היא בדיקה משולבת הנדגמת באמצעות המטוש ובנוסף דגימת דם.

האם בדיקת קורונה פוטרת מבידוד?

לשאלה האם בדיקת קורונה מחייבת בבידוד התשובה הברורה היא שהצורך בבדיקה כנראה מצביע על סיבה  טובה להיות בבידוד יש לקחת בחשבון שאם הייתה חשיפה לנגיף לאחר נטילת הדגימה (דבר שללא בידוד אי אפשר לדעת) תוצאות הבדיקה מאבדות רלוונטיות במקרה והן שליליות ובמקרה שהן חיוביות אזי ברור שיש צורך בבידוד, משך הבידוד לאחר ביצוע הבדיקה תלוי בתוצאות הבדיקה אך גם בסיבה שלשמה נדרשת הבדיקה עצמה:

מקרים אשר בהם תוצאות הבדיקה הן חיוביות מחייבות בבידוד עד להחלמה מלאה, בין אם מדובר בבידוד ממועד הבדיקה או בידוד שהחל לפני נטילת הדגימה וללא תלות בסיבת הבדיקה.

במקרים בהם הבדיקה היא עקב הופעת תסמינים ידרשו הלוקים בתסמינים להישאר בבידוד עד קבלת תוצאות בדיקה שליליות או עד חלוף 48 לאחר היעלמות התסמינים (המאוחר מביניהם).

בדיקת הקורנה אינה פוטרת מהשלמת תקופת הבידוד את אלו אשר נבדקו במהלך הבידוד גם במקרים של קבלת תוצאות בדיקה שליליות.

השבים לארץ מחו"ל אשר ידרשו להוכיח את החלמתם לאחר שלקו במחלה חייבים בבידוד עד קבלת תוצאות בדיקה שליליות מדגימה שניטלה בארץ. 

בתוך כמה זמן יגיעו התוצאות?

זמן קבלת תוצאות הבדיקה תלוי בסוג הבדיקה:

בדיקה מסוג PCR הנדגמת באמצעות מטוש:

בבדיקה סופר מהירה ניתן לקבל בתוך יום עסקים מרגע קליטת הדגימה במעבדה.

הבדיקה המהירה מספקת תשובות בתוך שלושה ימי עסקים מרגע קליטת הדגימה במעבדה.

בדיקה סרולוגית IgG – בדיקה לאיתור נוגדנים בדם:

לבדיקה המהירה ניתן לקבל תשובה תוך שלושה ימי עסקים מרגע קליטת הדגימה במעבדה.

בדיקה משולבת – בדיקת מטוש PCR + בדיקה סרולוגית IgG:

לבדיקה המהירה ניתן לקבל תשובה תוך שלושה ימי עסקים מרגע קליטת הדגימה במעבדה.

איך לקבוע תור לבדיקת קורונה?

לבירור פרטים ותיאום בדיקה לחץ כאן או התקשר:

*6838

מה הן הנחיות הנוגעות לבידוד? להלן מספר חוקים לבידוד ביתי:

  1. בזמן הבידוד יש לשהות בבית או במרחב בו הוגדר הבידוד ולא לצאת מחוץ למרחב זה.
  2. על המבודדים לשהות בחדר נפרד מאוורר היטב ולצמצם עד כמה שאפשר את היציאה מהחדר. כאשר יש הכרח לצאת מהחדר יש לעשות זאת תוך עטיית מסכה ולהזדרז לשוב אל החדר.
  3. לפני הכנת האוכל יש להקפיד על שטיפת ידיים או חיטוי לשם ייבוש הידיים אחרי שטיפה עדיף להשתמש בניירות חד פעמיים.
  4. במידה ואפשר עדיף להשתמש בחדרי נוחיות ומקלחות נפרדות.
  5. על אזורי הבית המשותפים (חדרי נוחיות, מקלחות וכו') להיות מאווררים היטב.
  6. יש להימנע עד כמה שניתן מכניסתם של אלו השוהים בבית למרחב המבודד, במידה ויש הכרח עדיף שיעשה זאת אדם בריא וללא מחלות רקע אשר אינו נמנה על קבוצת הסיכון, זאת תוך כדי עטיית מסכה המכסה את האף והפה.
  7. בכל מגע של אנשי הבית עם המבודד או מרחב הבידוד יש להשתמש בכפפות חד פעמיות.
  8. לאחר כל מגע עם המבודד או סביבתו יש להקפיד על שטיפת הידיים בצורה יסודית או לבצע חיטוי אלכוהולי.
  9. את החלפת מצעי המבודד רצוי לבצע בקירוב אחת לשבועיים. את המצעים ושאר הכביסה של המבודד יש לאחסן בנפרד מאלו של שאר בני הבית. את הכביסה יש לכבס בנפרד בחום של לפחות 65 מעלות צלזיוס.
  10. גם בעת שימוש במדיח הכלים יש לכוון לתוכנית המשתמשת בחום של לפחות 65 מעלות צלזיוס או לחילופין האפשרות הנוחה יותר היא שימוש של כלים חד פעמיים והשלכתם לאחר השימוש.
  11. את שקיות האשפה ובייחוד אלו המלאים באמצעים חד פעמיים כמו כפפות כלים חד פעמיים או כל דבר שהושלך לאחר שימוש על ידי המבודד  או הבאים במגע עם סביבתו יש לסגור היטב ומנוע את פתיחת השקית לאחר ההשלכה.
  12. בעת שיעול או עיטוש יש לכסות את האף והפה, זאת ניתן באמצעות מטפחת חד פעמית או אל תוך מרפק מכופף ומיד לאחר מכן יש לשטוף או לחטא את הידיים. נקיטת פעולות אלה נדרשות גם בחדר הבידוד ומטרתן למנוע את פיזור הנגיף בחלל החדר ומאוחר יותר אל שאר הבית.
  13. חדרי שירותים ומקלחות אשר בשימוש המבודד יש לחטא ולנקות לפחות פעם ביום.
  14. גם מתגי תאורה, ידיות ורהיטים בחדרו של המבודד יש לחטא ולנקות לפחות פעם ביום.

במקרים בהם מופיעים התסמינים האופייניים למחלת הקורונה או בכל בעיה רפואית אחרת יש לפנות לקופת החולים המבטחת, מחוסרי ביטוח רפואי יוכלו לפנות למוקד קול הבריאות במספר 5400*. אך ורק במצבי חירום יש לפנות כמקובל למוקד 101 של מד"א או להגיע לחדר המיון וזאת לאחר יידוע של בית החולים בדבר הגעתו של אדם הנמצא בבידוד בית.

האם ניתן לקבל מבקרים בזמן הבידוד?

אין להכניס מבקרים לבית אשר משמש כמרחב בידוד.

מה בדבר אישה מניקה?

אישה מניקה תוכל להמשיך לעשות זאת תוך הקפדה על שטיפת ידיים יסודית לפני ההנקה ועל כיסוי הפה והאף(רצוי באמצעות מסכה) בזמן ההנקה.

במקרה של שימוש במשאבת חלב יש גם כן לנהוג על פי כללי ההיגיינה ואם הדבר אפשרי לתת לאדם אחר לבצע את ההאכלה.

האם ישנם הנחיות המיוחסות לבני משפחה או קבוצה הנמצאים בבידוד בו זמנית?

במידה והדרישה לבידוד היא בעקבות חשיפה לאותו מקור יוכלו בני הבית לשהות יחד בחללי הבית השונים, זאת תוך הימנעות ממגע גופני ביניהם עד כמה שניתן.

מוטב להימנע משימוש משותף באותם חפצים ובמידה ויש צורך בכך יש לעשות זאת רק לאחר שטיפה יסודית של החפץ המשותף.

האם וירוס הקורונה מסוכן לנשים בהריון?

עד כה לא נצפו תסמינים שונים בנשים חולות קורונה אשר נמצאות בהריון לעומת נשים בנות גילן הלוקות במחלה ללא הריון. גם בנוגע לפגיעה בעובר, ידועים רק מספר מקרים ספורים בהם דווח על פגיעה בעובר אך במקרים מסוימים כן היה צורך בלידה מוקדמת או ניתוח קיסרי. מומלץ לאישה בהריון אשר לקתה במחלה לנהל מעקב באמצעות סריקות אולטרסאונד רגילות בתכיפות של אחת לארבעה שבועות ולעבור את תהליך הלידה עצמו בבית החולים, זאת על מנת לסייע לאם במקרים של קשיי נשימה והכנה לאפשרות של לידה בניתוח קיסרי אם יש צורך.

מי יכול לעבור בדיקת קורונה?

בנוסף לסיבות המפורטות לעיל אשר מתייחסות למקרים בהם ישנה סיבה הנתונה לשיקולו של הרופא המטפל אם להפנות לבדיקת קורונה ואיזה סוג של בדיקה נדרש, מיטב מומחים מציעים אפשרות לתיאום בדיקות קורונה ליחידים וחברות שניתן לבצע בביתכם ללא הפנייה, תוצאות מהימנות וזמן המתנה של יום עסקים – שלושה ימי עסקים בלבד! הבדיקות מיועדות לנבדקים בריאים ללא תסמינים. לצורך ביצוע הבדיקה נשלח לביתך אח/ות מוסמך/ת שיבצע את הבדיקה כולל ציוד רפואי נדרש ולבוש ממוגן. הדגימה תישלח למעבדה ללא צורך בהגעה למרכז רפואי או בית חולים.

הבדיקות מתאימות גם לאנשים פרטיים, ארגונים וחברות הזקוקים לבדיקות קורונה לפני טיסות לחו”ל.

להזמנת בדיקת קורונה השאירו פרטים או התקשרו
037724223

מוזמנים לשתף:

מהי מגפת הקורונה?

המגפה הנקראת קורונה (Coronavirus או COVID-19) היא מגפה שהגיעה לתפוצה עולמית ומתמשכת גם בהווה. מקור המחלה הוא נגיף (וירוס) הנקרא SARS-CoV-2, אשר הועבר מבעלי חיים לבני אדם. נגיף הקורונה התגלה לראשונה בסין בעיר ווהאן אשר במחוז חוביי, לאחר דיווחים על מקרים רבים של חולים בדלקת ריאות אשר לכאורה אינה ממקור חיידקי ואינה מגיבה לטיפול אנטיביוטי. המגפה אובחנה לראשונה בדצמבר 2019 והחלה להתפשט בצורה מהירה ברחבי העולם כשלושה חודשים לאחר מכן, בפברואר 2020. ברוב מדינות העולם הונהגה מדיניות של סגר בהיקף זה או אחר והייתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית שמעל ל2.5 מיליארד בני אדם, שהם כשליש מהאנושות נדרשו להישאר בביתם בתנאי הסגר. נוסף למחיר הגבוה בחיי אדם אשר גבתה הקורונה ועדיין גובה, למגפה השלכות חמורות על הכלכלות המקומיות של כל מדינה ועל הכלכלה העולמית.

מהו נגיף (וירוס) קורונה?

גורם המחלה הוא הנגיף Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (בקיצור SARS-CoV-2) . ישנן השערות שלראשונה הודבקו בני אדם בנגיף מעטלפים שהיו נגועים. ככל הידוע הנגיף יכול לעבור מאדם לאדם בהדבקה טיפתית משמע נתז נשימתי הנגרם על ידי שיעול התעטשות או הפרשת גוף כלשהי יכול לשאת את המטען הגנטי של הנגיף ולהדביק אדם בריא. נמצא כי לנגיף הקורונה עמידות מסוימת כאשר טיפה הנושאת אותו מגיע אל משטחים מחוץ לגוף החולה, עמידות זו מקנה לנגיף את היכולת להדביק בני אדם בריאים גם ללא מגע ישיר עם החולה.

מהו נגיף קורונה COVID-19?

השם קורונה מגיע מהשפה הלאטינית ופירושו כתר, הנגיף COVID-19 משתייך למשפחה של נגיפים המאופיינים בצורה זו. המספר 19 המתווסף לשם מתייחס לנגיף מתת משפחת נגיפי הקורונה שהתפרץ בשנת 2019 וגרם למגיפה הנוכחית.

מהו נגיף ומה ההבדל בין מחלה ממקור חיידקי למקור ויראלי?

נגיף בהגדרתו הוא טפיל אשר תלוי בתא חי לשם התרבות. הנגיף עצמו אינו גוף חי בעצמו ובכך הוא שונה מחיידקים. המילה וירוס VIRUS מקורה בלטינית ומשמעותה רעל. למרות שהנגיף אינו מוגדר כחי עקב היותו חסר מבנה של תא, הוא נושא מטען גנטי על גבי מבנה סלילי או דו סלילי של DNA ולפעמים RNA. מחלות שמקורן בחיידקים או מחלות בקטריאליות לרוב יכולות להיות מטופלות באמצעים אנטיביוטיים, לרוב טיפול תרופתי אשר מחסל את תאי החיידקים ומסייע למערכת החיסון בסילוק גורם המחלה. כאשר מדובר במחלה נגיפית לחומרים אנטיביוטיים אין אפשרות לחסל את מקור המחלה היות והנגיף אינו חי מלכתחילה ולכן אינו יכול למות.

כיצד בני אדם נדבקים בוירוסים?

בתחום האפידמיולוגיה הויראלית מבחינים בין מספר צורות של הדבקה:

העברה אנכית

זוהי העברה של הוירוס מהאם אל בנה.

העברה אופקית

שבה עובר נגיף מאדם אחד לשני. הצורה הנפוצה יותר של הדבקה היא העברה אופקית, ישנן צורות שונות בהן עשויה הדבק מסוג זה להתבצע:
  • מגע עם נוזלי גוף (למשל בעקבות פעילות מינית)
  • כתוצאה מצריכת מזון או מים מזוהמים
  • שאיפת נגיפים
  • הדבקה יכולה להתרחש גם באמצעות גורם חיצוני (למשל יתושים)
עמידות הוירוס לסביבות שונות מאפשרות לו צורות הדבקה מגוונות בהתאם. קצב ההידבקות בנגיף תלוי רבות בצפיפות האוכלוסין באזור בו התרחשה ההתפרצות. לגורמים אחרים כמו רמת התברואה ומזג האוויר השפעה משלהם על מהירות ההדבקה וכן גם לטיבה של מערכת הבריאות אשר מתמודדת עם ההתפרצות.

איך להימנע מהדבקה?

רצוי להימנע משהייה במקומות סגורים צפופים אשר אינם מאווררים. במקרים בהם אין ברירה וחייבים לשהות במרחב המשותף לבני אדם אחרים והמקום אינו מאפשר איוורור ופתיחת חלונות יש לצמצם את זמן השהייה באותו מרחב עד כמה שניתן ולכסות את הפה והאף(רצוי בעזרת מסיכה המיועדת לכך). בנוסף יש להקפיד על שמירת הגיינה ולשטוף ידיים לעיתים קרובות.

להזמנת בדיקה לפני טיסה השאירו פרטים או התקשרו

037724223

איך הקורונה עוברת?

נגיף הקורונה מועבר בהדבקה אופקית האמצעות הדבקה טיפתית, נתזים המופקים ממערכת הנשימה נושאים את הנגיף אשר ביכולתו לשרוד על משטחים והדביק את מי שבא במגע עם אותם משטחים.

האם יש סיכון בצריכת מוצרים סיניים?

צריכתם של מוצרים מסין נחשבת לבטוחה, הדבקה טיפתית אינה מסכנת משלוחים של סחורות. היה חשד להדבקה דרך סחורות בניו זילנד אך טרם הוכח כנכון.

האם המחלה מתפרצת מיד לאחר ההדבקה?

בין מועד ההדבקה ועד להתפרצות המחלה ישנו פרק זמן הנדרש ל"דגירה", לרוב במשך הדגירה החולים שנדבקו לא יחוו תסמינים כלשהם. לרוב אורכת תקופת הדגירה כשבועיים במקרים נדירים תמשך הדגירה מעל לשלושה שבועות או פחות משבוע, אך במרבית המקרים כשבועיים לאחר ההדבקה יחלו התסמינים לתת בחולה את אותותיהם.

מה הם תסמיני המחלה? (איך הקורונה מרגישה?)

אצל חולים אשר התפרצה המחלה ניתן להבחין במגוון רחב של תסמינים, מערכות שונות עשויות להיפגע כל אחת בדרכה וישנם תסמינים שכיחים יותר או פחות.

בין התסמינים הנפוצים יותר ניתן למנות :

  • הביטוי הנפוץ ביותר להתפרצות המחלה הוא עלייה בחום הגוף.
  • מערכת הנשימה היא המועדת ביותר לפגיעה ועובדה זו באה לידי ביטוי בקוצר נשימה, שיעול והצטננות.
  • תסמינים ראשוניים אלו של מערכת הנשימה עלולים להתפתח לכדי אי ספיקה נשימתית ואף דלקת ריאות.
  • במקרים מסוימים יופיעו תסמינים של אובדן חוש הטעם והריח.
  • כאשר מערכת העיכול נפגעת גם היא מהוירוס הפגיעה תבוא לידי ביטוי בצורה של שלשולים וכאבי בטן.

עד כמה עלולה להיות מחלת הקורונה חמורה?

משך ההחלמה מנגיף הקורונה משתנה בין חולה לחולה, אז עד כמה היא חמורה?

על פי נתונים מרחבי העולם שיעור הקטלניות של המחלה הוא כ3.5 אחוז.

בנוסף לתסמינים הנפוצים ניתן למנות מספר תחלואות העלולות להיגרם מהתסמינים הראשוניים כמו אי ספיקה נשימתית המצריכה מכונת הנשמה. ידוע גם על מספר תסמינים פחות שכיחים הגורמים נזקים חמורים מאוד וחלק מנזקים אלו עלול להיות בלתי הפיך.

כאשר המוח הוא זה שנפגע מהנגיף מופיעים במקרים מסוימים תסמינים כמו ירידה בתפקוד הקוגניטיבי, הזיות ותחושת בלבול, זאת בנוסף לחרדות ודיכאון המלוות את האשפוז הממושך גם אצל חולים אשר הנגיף לא פגע ישירות במוחם, ביטויים מסוג זה של המחלה עלולים אף להאריך את תקופת ההחלמה.

ישנם תחלואות אף יותר חמורות כמו שבץ מוחי ודלקת קרום המוח הנגרמות מהתפרצות המחלה.

ישנם מקרים בהם פוגע הנגיף במערכת כלי הדם והלב.

סיבוך נוסף הוא אי-ספיקת כליות.

כמה זמן לוקח להחלים מקורונה?

בעוד שבמרבית המקרים מדווחת החלמה בטווח זמן של שבועיים מרגע הופעת התסמינים, ישנם מקרים בהם נמשכים תסמיני המחלה מספר שבועות ולפעמים אף מספר חודשים אחר כך.
האם ישנם סיבוכים הממשיכים לאחר ההחלמה מהתפרצות הנגיף?

תסמינים כמו חולשה כללית וכאבי שרירים ושינויים בחוש הטעם דווחו גם בקרב נדבקים אשר החלימו מהמחלה. בקרב גברים עלולה להיות פגיעה בפוריות ואילו אצל נשים הרות היו מקרים של פגיעה בעובר.

בדיקות לגילוי הנגיף.

מתי להיבדק לקורונה?

אנשים הנמצאים בבידוד עקב חשיפה לחולה או עקב הגעה מחו"ל, זאת במקרה של הופעת תסמינים אופיינים למחלה.

במקרה בו אחד מבני הבית הוא חולה מאומת מומלץ להיבדק גם ללא הופעת התסמינים האופייניים לקורונה. לבדיקה סופר מהירה לקורונה לחץ כאן.

אנשים שמפתחים תסמינים המזוהים עם המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה החדש, זאת גם במקרה ולא הייתה חשיפה לחולה מאומת. במקרים כאלו יש להתייעץ טלפונית עם הרופא המטפל או עם מוקד הקופה המבטחת את החולה.

ביצוע הבדיקות מותנה במשאבים מוגבלים ולכן נכון לעכשיו אין המלצה להיבדק בהעדר תסמינים המזוהים עם המחלה למעט המקרים שצוינו לעיל. תוצאות הבדיקה אינן מספקות הבטחה. מקרים בהם התוצאה שלילית רלוונטים רק למועד ביצוע הבדיקה ואינם מבטיחים התפתחות של המחלה לאחר הבדיקה. תוצאות חיוביות עלולות להתקבל גם אצל אדם שאינו לוקה במחלה (שלילי שגוי).

אילו תסמינים מצריכים בדיקה לגילוי קורונה?

התסמינים הראשונים המחייבים בדיקה גם אם לא ידועה חשיפה על ידי מגע עם חולה מאומת הם:

  • במקרה של חום גבוה (הכוונה ל – 38 מעלות ומעלה).
  • תסמינים במערכת הנשימה: שיעול, קוצר נשימה נזלת (כאשר לא מדובר בתסמין בודד של נזלת).
  • כאבי גרון.
  • שינויים בחוש הטעם והריח.
  • כאבי שרירים.

אילו סוגי בדיקות ניתן לעבור ומה הם ההבדלים בין סוגי הבדיקות?

הבדיקה הנפוצה אליה תופנו לרוב על ידי הרופא המטפל או קופת החולים היא בדיקה הקרויה Quantitative polymerase chain reaction או בקיצור- qPCR.  זוהי בדיקה המבוססת על שיטה שפותחה עוד בשנות השמונים המוקדמות של המאה שעברה, ביכולתה של בדיקה זו לזהות נוכחות של החומר הגנטי של הנגיף בריריות האף והלוע. הדגימה נלקחת באמצעות מטוש והבדיקה עצמה מתבצעת במעבדה. הבדיקה נחשבת יעילה באופן יחסי ומסוגלת לספק תוצאה נכונה למועד נטילת הדגימה. הבדיקה מצריכה משאבים רבים הצוות הנדרש לנטילת הדגימה וצוות המעבדה הם משאב אנושי מוגבל כמו כן האמצעים עצמם אינם הכוללים את המטושים והציוד המעבדתי אינם בלתי מוגבלים ולכן בעקבות הדרישה העולמית המוגברת עקב מגפת הקורונה מהווים המשאבים המוגבלים לביצוע בדיקה זו חיסרון.

בדיקה מסוג אחר היא הבדיקה הסרולוגית, "סרום" פירושו נסיוב הדם ובדיקה זו פועלת על ידי זיהוי נוגדנים בדם הנבדק. בדיקה סרולוגית מצריכה דגימת דם והאבחון מתבצע במעבדה סרולוגית. באמצעות בדיקה מסוג זה ניתן להבחין בין מחלה פעילה לבין הדבקות קודמת, נוכחות של נוגדנים מסוג IgM פירושם הדבקה פעילה, בעוד שנוכחות של נוגדנים מסוג IgG פירושם הדבקה קודמת.

בנוסף לשתי בדיקות אלה ישנן עוד סוגים אחרים חלקן עדיין בפיתוח וחלקן כבר בשימוש אך יעילותן של הבדיקות החדשות עדיין מוטלת בספק ולמרות שלכאורה ביכולתן של בדיקות מסוימות לספק תשובה בטווח זמן קצר יותר לא נכנסו בדיקות אלו לשימוש רחב באוכלוסייה הנבדקת.

איך להיבדק אם אני בבידוד?

במקרים בהם יש צורך לבצע בדיקת קורונה לאדם אשר מוגבל בבידוד או אדם שאינו יכול מכל סיבה אחרת להגיע עצמאית לשם נטילת הדגימה, צוות רפואי מוגן יגיע עד לביתו או למקום בו הוא שוהה בבידוד ויבצע את הבדיקה במקום.

כיצד מנוסחות תוצאות הבדיקה?

לאחר בדיקת המדגם במעבדה עשויות לחזור התשובות הבאות:

תשובה חיובית

תשובה זו ניתנת לאחר שנמצאו סימנים בדגימה לנוכחות הנגיף ולכן הפירוש הוא שהייתה הדבקה.

תשובה על גבול החיובי

אי הוודאות הגורמת לקבלת תשובה מסוג זה עשויה לנבוע מדיגום לא תקין או מטעות במהלך בחינת המדגם במעבדה. מבחינתו של הנבדק שקיבל תשובה מסוג זה פירוש הדבר שיש צורך בבדיקה חוזרת בתוך פרק זמן של שלושה ימים מקבלת התשובה.

תשובה שלילית

תשובה זו מעידה שטרם מועד נטילת הדגימה לא חלה הידבקות. חשוב לזכור שתשובה מסוג זה אינה פוטרת את הנבדק מהשלמת 14 ימי הבידוד אשר חייב בהם על פי חוק כל אדם אשר בא במגע עם חולה מאומת.

נמצאתי חיובי לקורונה, מה לעשות?

אדם אשר התקבלה תשובה חיובית לתוצאות בדיקה שלו מחויב להיכנס לבידוד למשך 14 ימים לפחות, תריסר ימים לאחר נטילת הדגימה הראשונה יוכל לעבור דיגום חוזר, במקרה שגם בדיגום החוזר תתקבל תשובה חיובית ימשיך אותו אדם להיבדק אחת לשלושה ימים עד לקבלת שתי תשובות שליליות.  זאת בהנחה שאינו סובל מתסמיני המחלה. היה והופיעו תסמיני המחלה יאלץ הנבדק להישאר בבידוד עד להחלמה מלאה.

האם נדרש צום לפני הבדיקה?

אין צורך בצום לפני נטילת הדגימה.

כמה זמן אורכת הבדיקה עצמה?

נטילת הדגימה אורכת כשתי דקות.

איך נעשית הבדיקה?

על פי רוב מדובר בבדיקה מסוג PCR אשר נדגמת באמצעות מטוש (מקלון שבקצהו צמר גפן), לאחר נטילתה תשלח הדגימה למעבדה.

האם הבדיקות נעשות באופן סטרילי ובטוח?

במרחב בו מתבצעת הדגימה נשמרת רמת סטריליות גבוהה והצוות המבצע מוגן על ידי חליפות מגן.

האם בדיקת קורונה כואבת?

בדיקה מסוג PCR הנדגמת באמצעות מטוש אינה מלווה בכאב כלל.

דגימת דם לשם בדיקה סרולוגית מצריכה דקירה קלה.

האם בדיקת קורונה מדוייקת?

רמת האמינות של תוצאות הבדיקה משתנה בהתאם לגורמים רבים, בהם תנאי נטילת הדגימה והתנאים אשר חלים על הצוות והציוד במעבדה.

בעוד שלבדיקה מסוג PCR קיימת מוגבלות מסוימת ברמת האמינות ובנוסף לא ניתן לזהות הדבקה שהתרחשה בסמוך לזמן הבדיקה או אצל חולים שהחלימו. בדיקת הדם נחשבת מעט יותר אמינה ומסוגלת לזהות גם הדבקות אצל חולים שהחלימו. הבדיקה המדוייקת ביותר היא בדיקה משולבת הנדגמת באמצעות המטוש ובנוסף דגימת דם.

האם בדיקת קורונה פוטרת מבידוד?

לשאלה האם בדיקת קורונה מחייבת בבידוד התשובה הברורה היא שהצורך בבדיקה כנראה מצביע על סיבה  טובה להיות בבידוד יש לקחת בחשבון שאם הייתה חשיפה לנגיף לאחר נטילת הדגימה (דבר שללא בידוד אי אפשר לדעת) תוצאות הבדיקה מאבדות רלוונטיות במקרה והן שליליות ובמקרה שהן חיוביות אזי ברור שיש צורך בבידוד, משך הבידוד לאחר ביצוע הבדיקה תלוי בתוצאות הבדיקה אך גם בסיבה שלשמה נדרשת הבדיקה עצמה:

מקרים אשר בהם תוצאות הבדיקה הן חיוביות מחייבות בבידוד עד להחלמה מלאה, בין אם מדובר בבידוד ממועד הבדיקה או בידוד שהחל לפני נטילת הדגימה וללא תלות בסיבת הבדיקה.

במקרים בהם הבדיקה היא עקב הופעת תסמינים ידרשו הלוקים בתסמינים להישאר בבידוד עד קבלת תוצאות בדיקה שליליות או עד חלוף 48 לאחר היעלמות התסמינים (המאוחר מביניהם).

בדיקת הקורנה אינה פוטרת מהשלמת תקופת הבידוד את אלו אשר נבדקו במהלך הבידוד גם במקרים של קבלת תוצאות בדיקה שליליות.

השבים לארץ מחו"ל אשר ידרשו להוכיח את החלמתם לאחר שלקו במחלה חייבים בבידוד עד קבלת תוצאות בדיקה שליליות מדגימה שניטלה בארץ. 

בתוך כמה זמן יגיעו התוצאות?

זמן קבלת תוצאות הבדיקה תלוי בסוג הבדיקה:

בדיקה מסוג PCR הנדגמת באמצעות מטוש:

בבדיקה סופר מהירה ניתן לקבל בתוך יום עסקים מרגע קליטת הדגימה במעבדה.

הבדיקה המהירה מספקת תשובות בתוך שלושה ימי עסקים מרגע קליטת הדגימה במעבדה.

בדיקה סרולוגית IgG – בדיקה לאיתור נוגדנים בדם:

לבדיקה המהירה ניתן לקבל תשובה תוך שלושה ימי עסקים מרגע קליטת הדגימה במעבדה.

בדיקה משולבת – בדיקת מטוש PCR + בדיקה סרולוגית IgG:

לבדיקה המהירה ניתן לקבל תשובה תוך שלושה ימי עסקים מרגע קליטת הדגימה במעבדה.

איך לקבוע תור לבדיקת קורונה?

לבירור פרטים ותיאום בדיקה לחץ כאן או התקשר:

*6838

מה הן הנחיות הנוגעות לבידוד? להלן מספר חוקים לבידוד ביתי:

  1. בזמן הבידוד יש לשהות בבית או במרחב בו הוגדר הבידוד ולא לצאת מחוץ למרחב זה.
  2. על המבודדים לשהות בחדר נפרד מאוורר היטב ולצמצם עד כמה שאפשר את היציאה מהחדר. כאשר יש הכרח לצאת מהחדר יש לעשות זאת תוך עטיית מסכה ולהזדרז לשוב אל החדר.
  3. לפני הכנת האוכל יש להקפיד על שטיפת ידיים או חיטוי לשם ייבוש הידיים אחרי שטיפה עדיף להשתמש בניירות חד פעמיים.
  4. במידה ואפשר עדיף להשתמש בחדרי נוחיות ומקלחות נפרדות.
  5. על אזורי הבית המשותפים (חדרי נוחיות, מקלחות וכו') להיות מאווררים היטב.
  6. יש להימנע עד כמה שניתן מכניסתם של אלו השוהים בבית למרחב המבודד, במידה ויש הכרח עדיף שיעשה זאת אדם בריא וללא מחלות רקע אשר אינו נמנה על קבוצת הסיכון, זאת תוך כדי עטיית מסכה המכסה את האף והפה.
  7. בכל מגע של אנשי הבית עם המבודד או מרחב הבידוד יש להשתמש בכפפות חד פעמיות.
  8. לאחר כל מגע עם המבודד או סביבתו יש להקפיד על שטיפת הידיים בצורה יסודית או לבצע חיטוי אלכוהולי.
  9. את החלפת מצעי המבודד רצוי לבצע בקירוב אחת לשבועיים. את המצעים ושאר הכביסה של המבודד יש לאחסן בנפרד מאלו של שאר בני הבית. את הכביסה יש לכבס בנפרד בחום של לפחות 65 מעלות צלזיוס.
  10. גם בעת שימוש במדיח הכלים יש לכוון לתוכנית המשתמשת בחום של לפחות 65 מעלות צלזיוס או לחילופין האפשרות הנוחה יותר היא שימוש של כלים חד פעמיים והשלכתם לאחר השימוש.
  11. את שקיות האשפה ובייחוד אלו המלאים באמצעים חד פעמיים כמו כפפות כלים חד פעמיים או כל דבר שהושלך לאחר שימוש על ידי המבודד  או הבאים במגע עם סביבתו יש לסגור היטב ומנוע את פתיחת השקית לאחר ההשלכה.
  12. בעת שיעול או עיטוש יש לכסות את האף והפה, זאת ניתן באמצעות מטפחת חד פעמית או אל תוך מרפק מכופף ומיד לאחר מכן יש לשטוף או לחטא את הידיים. נקיטת פעולות אלה נדרשות גם בחדר הבידוד ומטרתן למנוע את פיזור הנגיף בחלל החדר ומאוחר יותר אל שאר הבית.
  13. חדרי שירותים ומקלחות אשר בשימוש המבודד יש לחטא ולנקות לפחות פעם ביום.
  14. גם מתגי תאורה, ידיות ורהיטים בחדרו של המבודד יש לחטא ולנקות לפחות פעם ביום.

במקרים בהם מופיעים התסמינים האופייניים למחלת הקורונה או בכל בעיה רפואית אחרת יש לפנות לקופת החולים המבטחת, מחוסרי ביטוח רפואי יוכלו לפנות למוקד קול הבריאות במספר 5400*. אך ורק במצבי חירום יש לפנות כמקובל למוקד 101 של מד"א או להגיע לחדר המיון וזאת לאחר יידוע של בית החולים בדבר הגעתו של אדם הנמצא בבידוד בית.

האם ניתן לקבל מבקרים בזמן הבידוד?

אין להכניס מבקרים לבית אשר משמש כמרחב בידוד.

מה בדבר אישה מניקה?

אישה מניקה תוכל להמשיך לעשות זאת תוך הקפדה על שטיפת ידיים יסודית לפני ההנקה ועל כיסוי הפה והאף(רצוי באמצעות מסכה) בזמן ההנקה.

במקרה של שימוש במשאבת חלב יש גם כן לנהוג על פי כללי ההיגיינה ואם הדבר אפשרי לתת לאדם אחר לבצע את ההאכלה.

האם ישנם הנחיות המיוחסות לבני משפחה או קבוצה הנמצאים בבידוד בו זמנית?

במידה והדרישה לבידוד היא בעקבות חשיפה לאותו מקור יוכלו בני הבית לשהות יחד בחללי הבית השונים, זאת תוך הימנעות ממגע גופני ביניהם עד כמה שניתן.

מוטב להימנע משימוש משותף באותם חפצים ובמידה ויש צורך בכך יש לעשות זאת רק לאחר שטיפה יסודית של החפץ המשותף.

האם וירוס הקורונה מסוכן לנשים בהריון?

עד כה לא נצפו תסמינים שונים בנשים חולות קורונה אשר נמצאות בהריון לעומת נשים בנות גילן הלוקות במחלה ללא הריון. גם בנוגע לפגיעה בעובר, ידועים רק מספר מקרים ספורים בהם דווח על פגיעה בעובר אך במקרים מסוימים כן היה צורך בלידה מוקדמת או ניתוח קיסרי. מומלץ לאישה בהריון אשר לקתה במחלה לנהל מעקב באמצעות סריקות אולטרסאונד רגילות בתכיפות של אחת לארבעה שבועות ולעבור את תהליך הלידה עצמו בבית החולים, זאת על מנת לסייע לאם במקרים של קשיי נשימה והכנה לאפשרות של לידה בניתוח קיסרי אם יש צורך.

מי יכול לעבור בדיקת קורונה?

בנוסף לסיבות המפורטות לעיל אשר מתייחסות למקרים בהם ישנה סיבה הנתונה לשיקולו של הרופא המטפל אם להפנות לבדיקת קורונה ואיזה סוג של בדיקה נדרש, מיטב מומחים מציעים אפשרות לתיאום בדיקות קורונה ליחידים וחברות שניתן לבצע בביתכם ללא הפנייה, תוצאות מהימנות וזמן המתנה של יום עסקים – שלושה ימי עסקים בלבד! הבדיקות מיועדות לנבדקים בריאים ללא תסמינים. לצורך ביצוע הבדיקה נשלח לביתך אח/ות מוסמך/ת שיבצע את הבדיקה כולל ציוד רפואי נדרש ולבוש ממוגן. הדגימה תישלח למעבדה ללא צורך בהגעה למרכז רפואי או בית חולים.

הבדיקות מתאימות גם לאנשים פרטיים, ארגונים וחברות הזקוקים לבדיקות קורונה לפני טיסות לחו”ל.

להזמנת בדיקת קורונה השאירו פרטים או התקשרו
037724223

Call Now Button